Gæsterne strømmede til Kystmuseet Bangsbo Fort i 2020
Nordjyllands Kystmuseum har netop gjort besøgstallene op for 2020, og på trods af tvangsnedlukninger, Corona-restriktioner og manglende krydstogtgæster, så har Kystmuseet formået at bibeholde status quo i gæstetallet på de fleste museumsafdelinger, og flere end nogensinde besøgte Kystmuseet Bangsbo Fort i løbet af 2020. Her var der en markant fremgang på 18% i forhold til 2019, og juli måned gik også over al forventning med en samlet rekordvækst på 78% på alle Kystmuseets museumsafdelinger.
2020 blev et år, som i høj grad stod i Coronapandemiens tegn og med en række nedlukninger i løbet af året, så stod udfordringerne i kø hos de danske kulturinstitutioner. Men i stedet for at træde på bremsen, så valgte Nordjyllands Kystmuseum at søsætte en lang række nye aktiviteter på museumsafdelingerne i Skagen, Frederikshavn og Sæby, som var tilpasset til de gældende restriktioner og sikkerhedshensyn. Denne tilgang og strategi har båret frugt, og i en ny statistisk opgørelse for gæstetallene 2020 kan Nordjyllands Kystmuseum konstatere, at man ikke blot har formået at bibeholde status quo i gæstetallene på de fleste museumsafdelinger men at der ovenikøbet har været en rekordfremgang på 18 % af gæster på Kystmuseet Bangsbo Fort i løbet af 2020.
Kystmuseet Skagen blev til gengæld hårdt ramt af de manglende krydstogtgæster samt af færre skolebesøg i forhold til 2019. Samlet set havde Nordjyllands Kystmuseum alt i alt 48.591 besøgende på museumsafdelingerne i 2020 mod 66.602 i 2019, hvilket giver en tilbagegang på – 27%.
En tilbagegang var dog forventet, og direktør for Nordjyllands Kystmuseum Henrik Gjøde glæder sig over, at Kystmuseet trods Corona-nedlukninger og restriktioner alligevel har kunnet skabe en positiv udvikling i løbet af 2020. Henrik Gjøde udtaler:
- I løbet af 2020 kunne Nordjyllands Kystmuseum blandt andet sige velkommen til en ny salgs- og marketingschef samt til en ny økonomi- og administrationschef. Og da Coronaen ramte valgte vi at træde på speederen. I en stadig vekselvirkning mellem åbning og lukning satte Kystmuseet en lang række nye aktiviteter og initiativer i søen, og det har båret frugt. Publikumsmæssigt kom vi ud af 2020 med skrammer, naturligvis, men ikke med katastrofale tal. Det skyldes dels, at der har været rigtigt mange mennesker i vores område, dels – og ikke mindst – Kystmuseets mange nye aktiviteter, herunder en massiv markedsføring på de sociale medier. Alle museer i det nordjyske har nydt godt af de mange sommerturister, men jeg er sikker på, at Kystmuseets topplacering blandt regionens attraktioner især skyldes vores vedholdende markedsførings- og initiativmæssige pres. Vi ser nu ind i et 2021, der fortsætter hvor 2020 slap. Men vi indretter os og træder lidt hårdere på speederen. Håbet er lysegrønt, dagene bliver længere, og vi ser frem til at kunne præsentere en række helt nye oplevelser allerede i løbet af foråret.
Tidspunkt:
Sted: Nyheder