En Pioner i Dansk Billedhuggerkunst

Anne Marie Carl-Nielsen var en af Danmarks mest markante billedhuggere og en kvinde, der insisterede på sin ret til at skabe kunst i en tid, hvor kvindelige kunstnere mødte stor modstand. Hendes kunstneriske virke strakte sig over flere årtier og favnede – ud over nogle af landets mest markante monumenter – både voluminøse skulpturer og detaljerige dyrestudier. Med en imponerende evne til at forene det kraftfulde og det detaljerede skabte hun sig en plads i kunsthistorien, der rækker langt ud over hendes egen samtid – selvom hun ofte ufortjent har stået i skyggen af sin mere verdensberømte mand.

Anne Marie Carl-Nielsen fik tidligt en nær relation til naturen og dyrene, et tema, der siden blev gennemgående i hendes kunst. Som barn modellerede hun figurer i ler gravet op fra køkkenhaven, men fra start blev hendes stædige beslutsomhed sat på en hård prøve. Heldigvis fandt hun i København en mentor i August Saabye, som tog hende under sine vinger, og hun fik sin uddannelse på Kunstskolen for Kvinder, da den åbnede i 1888.

 

Fra dyrestudier til monumentale mesterværker

Anne Marie Carl-Nielsen markerede sig først internationalt med sine dyrestudier. Disse små skulpturer fangede dyrenes bevægelser og anatomi på en måde, der skabte genklang i samtiden. Men hendes ambitioner rakte videre, og i 1907 vandt hun konkurrencen om et ryttermonument for Kong Christian IX med et forslag, der placerede konge og hest omgivet af et sokkelrelief med personer fra det danske samfund.

Arbejdet med monumentet var dog langt fra problemfrit. Først skulle hun bevise sin kunnen ved at udføre dele af relieffet i halv størrelse, og da hun endelig fik kontrakten i 1912, blev projektet forsinket af både verdenskrig, prisstigninger og tekniske udfordringer. Først 15 år senere, i 1927, stod monumentet færdigt ved Christiansborgs ridebane, hvilket vakte stor debat. Særligt hestens positur delte vandene – nogle fandt den unaturlig, mens andre roste hende for at have fanget en dynamisk bevægelse.

 

 

Carl-Nielsen og Bangsbo

Udstillingen på Kystmuseet Bangsbo tager dog udgangspunkt et helt andet sted, nemlig 30 år tidligere, hvor en ung Anne Marie Carl-Nielsen – med Gustav Wieds medvirken – sælger to skulpturer "tænkt som en Dekoration i en Forhal, en Have eller foran en Portal" til godsejer Johan Knudsen i det nordlige Jylland. Det er historien om et af tidens kunstnerisk mest markante power-par, hvis utæmmelige skabertrang ender med at slide både dem selv og hinanden op, men som undervejs formår at skabe noget helt fantastisk.

Udstillingen er del et ud af to udstillinger med fokus på Anne Marie Carl-Nielsen. 
Familien Carl Nielsen havde i gennem mange år en nær relation til Skagen, og del to, udstillingen Anne Marie Carl-Nielsen og Skagen, åbner på Kystmuseet Skagen den 1/4 2025